https://www.alpentocht.nl/files/imager/visuals/51240/header_alpentocht_wouter_68bf0fd45957a3042c72313b6940a7e1.jpg

‘De Stelvio is er echt eentje op mijn bucketlist’

Tientallen haarspeldbochten en een gemiddelde stijging van 7,4 procent. Fanatiek fietser Wouter (33) wrijft al in zijn handen als hij eraan denkt. In september beklimt hij de Stelvio tijdens de Alpentocht 2022 voor CliniClowns.

“2500 kilometer”, antwoordt Wouter enigszins teleurgesteld op de vraag hoeveel kilometer hij vorig jaar fietsend in de benen had. “Het was persoonlijk een druk jaar. Met een eigen bedrijf is het soms best lastig om genoeg tijd vrij te maken. Maar mijn doel voor dit jaar staat vast: 5000 kilometer. En niet minder.”

Grote naam
Wouter – die al jaren fanatiek fietst – beklom eerder al de Col du Galibier, de Mont Ventoux en bergen in Oostenrijk, waaronder de Rossbrand en de Großglockner. Maar de Stelvio is voor hem een nieuwe uitdaging. En laat die berg nou net al een tijd hoog op zijn bucketlist staan: “De Stelvio heeft een grote naam in de wielersport en is volgens mij een onwijs mooie berg. Die moet ik een keer beklommen hebben.”

Goede mindset
Wat de Stelvio nou zo’n uitdaging maakt volgens Wouter? “De 48 haarspeldbochten naar de top”, zegt hij. “Het moment dat je zo’n bocht neemt en dan alweer de volgende ziet. Continu een mentale prikkel, 48 keer. Dat moet aardig pittig zijn. En dan nog gemiddeld 7,4 procent stijgen. Je hebt wel een goede mindset nodig om de Stelvio aan te kunnen. Sommige momenten zullen zwaar zijn.”

Samen
Voor Wouter is het niet de eerste keer dat hij meedoet aan de Alpentocht. “Een verschil met andere fietsevenementen is dat de accommodatie voor je wordt geregeld. Je hoeft eigenlijk nergens meer aan te denken. En het is bijzonder dat de deelnemers elkaar zo steunen. Er zijn altijd mensen die terugfietsen om anderen aan te moedigen. Je doet het echt samen voor een goed doel, voor CliniClowns.”

Trainingsplan
Hoe het met Wouters voorbereiding op de Alpentocht staat? “Eind vorig jaar heb ik een fitheidstest gedaan”, vertelt hij. “Daar is een persoonlijk trainingsplan uitgekomen. Ik weet nu in welke hartslagzones ik moet blijven om progressie te boeken. Je wil niet in zone 1 en 2 alles al geven. Door je hartslag meer onder controle te krijgen, kun je je energie beter verdelen over een hele tocht. Laat die Stelvio maar komen!”

Wil jij de Stelvio ook van je bucketlist kunnen afstrepen? Schrijf je in voor de Alpentocht 2022!

×
../img/beeld/site/footer2.jpg