
Tien jaar Alpentocht: ‘Er zijn zo veel vriendschappen ontstaan’
Wat begon als een bescheiden initiatief van een stel sportieve vrienden, is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een evenement met 650 deelnemers die strijden voor het goede doel. Roderick Oudemans (40) blikt terug op tien jaar Alpentocht.
Het doel van de Alpentocht is altijd hetzelfde gebleven: samen geld ophalen voor het goede doel. In 2012, toen het idee ontstond, was dat al zo. Roderick en zijn vrienden Arie Spruijt en Cornel Gaasbeek – alle drie fanatiek fietser en werkzaam binnen de installatiebranche – wilden gewoon een toffe berg beklimmen en tegelijkertijd iets doen voor het goede doel. Met een groep van 35 vrienden en collega’s reisden ze af naar de Alpe d’Huez.
Aanstekelijk
Volgens Roderick ontstond er meteen een gemoedelijke sfeer binnen de groep. En die sfeer was blijkbaar aanstekelijk, want het jaar daarop wisten de mannen al 120 enthousiastelingen te regelen in twee weken tijd. “Toen ontstond er toch wel lichte paniek”, lacht Roderick. “We wilden het wel goed blijven regelen. We zochten een camping uit en lanceerden een website waarop mensen konden doneren. Binnen een week stond de teller al op 15.000 euro.”
Vriendschappen
Roderick zag allerlei dingen ontstaan binnen de groep: “Sommigen gebruikten de tocht om emoties te verwerken, bijvoorbeeld nadat iemand uit hun omgeving overleden was. Maar er ontstonden vooral vriendschappen, terwijl veel mensen buiten de Alpentocht eigenlijk concurrenten waren in de branche.”
CliniClowns
Het werd steeds professioneler, met een logo, huisstijl, tenues en ieder jaar weer een ander goed doel; van kleine organisaties zoals Stichting Kinderoncologische Vakantiekampen (SKOV) tot een bekende stichting als Make-A-Wish. Het contact met CliniClowns ontstond in 2017. “Relatiemanager Dominique belde mij op”, vertelt Roderick. “Ze vroeg of een deel van de opbrengst niet een keer bij CliniClowns terecht kon komen. Toen is de samenwerking ontstaan.”
Volgens Roderick was het een goed moment om het grotendeels uit handen te geven: “Het werd te veel werk om alles zelf te blijven doen, terwijl het wel de potentie had om te groeien. CliniClowns paste perfect bij de Alpentocht. Wij deden het vanaf het begin al met een lach. En nu ook vóór de lach.”
Verbinding
Inmiddels doen ieder jaar tientallen (bedrijven)teams mee aan de Alpentocht en zijn verschillende legendarische bergen de revue gepasseerd; van de Mont Ventoux tot de Col du Galibier. Roderick is nog steeds betrokken bij de Alpentocht als relatiemanager en heeft het zien uitgroeien tot een groot evenement. In september zullen 650 deelnemers de top van de Stelvio beklimmen voor CliniClowns.
Maar volgens Roderick is de sfeer van de Alpentocht altijd hetzelfde gebleven: “Mensen die elkaar troosten en in de armen vliegen bij de finish. Samen tot het gaatje gaan voor het goede doel. Dat blijft tof om te zien. En natuurlijk een biertje en lekker eten na afloop. Een feestje, maar dan voor het goede doel.”