Header pjotr gesneden

‘Je krijgt echt het gevoel dat je het samen doet’

Pjotr de Kloet (28) was apetrots toen hij vorig jaar met collega’s van De Nederlandsche Bank ruim 10.000 euro ophaalde voor CliniClowns tijdens de Alpentocht. Hij is een van de aanjagers van het evenement op de werkvloer. “Dit is niet alleen goed voor je team, maar voor het hele bedrijf.”

Waar De Nederlandsche Bank (DNZ) in 2023 nog met acht medewerkers meedeed aan de Alpentocht in Frankrijk, waren dat er vorig jaar maar liefst zeventien. Die groei is deels te danken aan Pjotr. De jonge toezichthouder is actief voor JongDNB, het netwerk voor en door jonge medewerkers van de bank. “Een van onze doelen is om verschillende divisies en collega’s met elkaar te verbinden”, vertelt hij. “Vanuit dat oogpunt kijken we welke activiteiten hieraan kunnen bijdragen.”

Teamgevoel

De Alpentocht voor CliniClowns leent zich volgens Pjotr perfect voor verbinding en teambuilding onder collega’s. “Als we aankomen in het Alpentochthuis, is het hotel al geregeld en kunnen we eigenlijk meteen genieten. Iedere dag eet je samen en werk je naar de tocht toe. Iedereen heeft er zin in, de sfeer wordt alleen maar beter. Je krijgt echt een teamgevoel.”

Interne betrokkenheid

Pjotr voelt zich als een van de ‘Alpentocht-aanjagers’ gesteund door de directie van DNB. “We krijgen niet alleen de ruimte, maar ook de middelen om mee te doen”, zegt hij. “Zo wordt de helft van het inschrijfgeld vergoed en busvervoer geregeld. Tijdens de Alpentocht worden we tegen 70 procent doorbetaald.” Pjotr glimlacht: “Het voelt eigenlijk als een soort sportieve vakantie!”

Vlak voordat het team van medewerkers de bus instapt, ziet Pjotr altijd extra veel betrokkenheid binnen het bedrijf. “We krijgen dan de ruimte om een laatste oproep te plaatsen op de homepage met een foto van het hele team in tenue. Veel collega’s zien dit en sturen een motiverend berichtje of doen nog een donatie. Het leeft binnen DNB, je voelt je echt gesteund.”

Voor het goede doel

Volgens Pjotr is meedoen aan de Alpentocht een mooie manier om als bedrijf maatschappelijk betrokken te zijn. “Een donatie is vrij onzichtbaar. Het is zo tastbaar als je met een grote groep collega’s afreist naar de Alpen en daar geld ophaalt voor het goede doel. Het zorgt ook voor meer bewustwording dat sommige mensen in de samenleving het moeilijk hebben. CliniClowns zijn er voor deze mensen, heel mooi om hier als bedrijf aan bij te dragen.”

Speciale sfeer

Als het eenmaal zover is – de zaterdag van de daadwerkelijke Alpentocht – geniet Pjotr altijd van de sfeer binnen het team. “Iedereen gaat ervoor, jong en oud. Tijdens de tocht heb je mooie gesprekken, ook met collega’s die je normaal misschien minder spreekt, dat is heel leuk. Eenmaal bij de finish op de top blijf je vaak nog uren staan om de anderen aan te moedigen.”

Hij glundert van trots als hij terugblikt op de prestatie van Team DNB vorig jaar. “Volgens mij hadden we de snelste vrouw op de fiets, de snelste wandelaar én de snelste hardloper. We vonden eigenlijk dat er nog een aparte medaille-uitreiking moest komen”, lacht Pjotr, die de goede sfeer van vorig jaar ook na afloop van de tocht doorzette: “Als jonkies hebben we de boel natuurlijk wel even aangezwengeld in het Alpentochthuis. Het was een mooi feestje!”

×