Header alpentocht marsh

‘Al die strakke koppies in de ontbijtzaal’

Twee keer deden Wilfried Essing en Perry Steenvoorden met een grote groep collega’s van Marsh en Mercer Nederland mee aan de Alpentocht. Bij elkaar haalden ze meer dan een ton op voor CliniClowns.

De ochtend voor de beklimming van de Stelvio in 2022. Wilfried vergeet dat moment nooit meer: “Ik zie al die strakke koppies in de ontbijtzaal nog voor me. Iedereen was op van de zenuwen, denkend aan die angstaanjagende berg. Normaal werd er volop gekletst, nu was het doodstil.”

Eenmaal de berg op vielen de zenuwen weg, herinnert hij zich. “Iedereen focuste op de top.” Dat jaar haalde de groep € 51.365,- op voor Cliniclowns. Een jaar later, in 2023, fietste en wandelde de Marsh en Mercer-groep nog eens € 52.816,- bij elkaar op de Cormet de Roselend in de Franse Alpen. Beide keren verdubbelde de wereldwijde marktleider in professionele dienstverlening op het gebied van risico, strategie en mensen het bedrag.

Geheel verzorgd
Perry vertelt hoe hun CEO David Sanderse in 2021 bij hem en Wilfried aanklopte. “Laten we iets doen voor een goed doel, zei hij. Maar wat? Het moest sportief zijn en het liefst geheel verzorgd, omdat we met onze drukke banen niet veel tijd over hebben.”

Wilfried: “Net als de meeste bedrijven hebben wij ook Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog op de agenda. Maar zomaar geld geven aan een goed doel, zonder er iets voor te doen, vind ik te makkelijk.” Zelf is hij al jaren donateur van CliniClowns. “Hoe de clowns een glimlach op het gezicht van een kind toveren, dat is toch hartstikke gaaf?”

Iedereen wilde meedoen
Perry: “Toen we dit idee opperden, merkten we al snel dat het goed zat. Wat een enthousiasme. Dit is een goed doel waarmee je mensen makkelijk in beweging krijgt.” Maar… het moest geen snoepreisje worden, stelt hij. “Er moest wel iets tegenover staan. Daarom hadden we een minimaal sponsorbedrag. Sommige mensen zeiden eerlijk: ‘ik ben niet van het geld ophalen, ik betaal het zelf’. Dat was ook prima. Anderen gingen met hun hele familie auto’s wassen.”

Van CliniClowns kregen ze ook hulp. “Bijvoorbeeld met tips hoe je op creatieve manieren een sponsoractie opzet.” Wilfried: ‘Het is niet belangrijk hoeveel je ophaalt. Voor de een is 300 euro veel, de ander haalt met gemak 2000 euro op. Het gaat om de inspanning.’ Perry: “De een was fanatiek met sponsors werven en de ander wilde gewoon als eerste boven op die berg staan.”

Wilfried lacht: “Ik was op beide vlakken fanatiek.” Voor hem waren de beklimmingen - hij en Perry deden het op de fiets - ook emotioneel. “Ik heb een zware tijd achter de rug door ziekte in mijn omgeving. Dat is dan ook mijn tip voor anderen: maak de boodschap waarmee je fondsen werft persoonlijk.”

Samen
Een groot deel van de groep deed vooraf mee aan de georganiseerde trainingsdagen in Nederland, vertelt Wilfried. “Zeker de sessie voor de fietsers in de glooiende heuvels van Limburg was geweldig. Het mooie is, nu, twee jaar later, fietsen de mensen die toen samen trainden nog steeds vaak samen.”

Volgens Perry is het evenement perfect voor teambuilding. “De organisatie is in beweging. We gaan van vier losse entiteiten, waarvan Mercer en Marsh er een is, naar één bedrijf: MarshMcLennan. Dit was een kans om elkaar te leren kennen. Samen lunchen en dineren, gesprekken van waarde. Daar zat wat mij betreft de grootste kracht van dit evenement. Ik heb in die dagen zo veel geleerd over collega’s. Hun privésituaties, hun ambities.”

Fijne sfeer
De sfeer in het Alpentochthuis was fantastisch, vertellen de twee. Perry: “Wij waren daar met bijna zestig mensen, maar ook met vijf man ben je al snel onderdeel van een grote groep met hetzelfde doel. Ik kreeg er kippenvel van.” Wilfried: “Door die fijne sfeer konden we de deelnemers die dagen voor de beklimming loslaten. Sommigen gingen fietsen of wandelen. Anderen verkenden samen alvast de route.”

De feestelijke avond na de beklimming, waarop het eindbedrag bekend werd gemaakt, was beide keren mooi, stelt Wilfried. Maar het echte feest was wat hem betreft eerder: “Daar, boven op de berg kwam de ontlading. We hadden het allemaal gehaald. Iedereen op zijn manier. Geweldig.”

Wil jij jezelf uitdagen en herinneringen voor het leven maken? We vertellen je graag alles over ons volledig verzorgde evenement in Frankrijk.

×